Виставки
Артефакти з минулого: що покажуть на виставці “Відроджений всесвіт”
Виставка "Відроджений всесвіт" до 100-річчя Реставраційної майстерні Лаврського музею вшановує кропітку працю відділу наукової реставрації, консервації та експертизи рухомих пам’яток Національного заповідника “Києво-Печерська лавра”, спрямовану на збереження української культурної спадщини.
В експозиції представлено понад 100 мистецьких творів XVII-XX століть, зокрема старовинні українські ікони, хрести, срібне церковне начиння, літургійні тканини та стародруки. Серед унікальних експонатів – предмети, що походять із Києво-Печерської лаври та інших храмів і монастирів Києва, багато з яких зазнали руйнацій ще під час Другої світової війни та були відреставровані лише нещодавно
І постала Церква велика на пагорбах Печерських»
Головна церква Києво-Печерської лаври, що було побудовано на честь Успіння Пресвятої Богородиці в період могутності України-Руси, стала першим кам’яним храмом Печерської обителі. Його інтер’єри прикрашали мозаїки та фрески, що створили у 1083–1089 рр. візантійські майстри.
На виставці, присвяченій 950-літтю заснування Успенського собору, експонують історичні та мистецькі пам’ятки ХІ–ХХ ст. із колекції Заповідника. Зокрема це унікальний рельєф із зображенням Богородиці Оранти ХV ст.
«...Бо ми браття козацького роду» (козацькі ктитори Києво-Печерської лаври)
Експонати із коштовних металів і тканин, ікони та старовинні фоліанти – Національний заповідник «Києво-Печерська лавра» розкриває свої скарби та покаже дари козацьких ктиторів, що опікувалися розвитком української духовності та культури протягом XVII–XVIII ст.
Чільне місце відведено творам знаного українського художника Андрія Серебрякова із зображеннями батальних сцен та видатних діячів Козацької доби.
Також відвідувачі побачать одну із перлин колекції Національного заповідника «Хортиця» – унікальний портрет гетьманів Богдана Хмельницького та Івана Скоропадського ХІХ ст., що є копією втраченого барокового настінного живопису XVIII ст. Успенського собору Києво-Печерської лаври, а також козацькі клейноди.
Фрески церкви Спаса на Берестові XVІІ ст.
Експозиція надає унікальну можливість побачити розписи церкви доби Петра Могили зблизька. Фрески, виконані грецькими майстрами, яких запросив київський митрополит Петро Могила, є зразком високого рівня малярства пізньої візантійської традиції, що не має аналогів на теренах України. На стінах і склепіннях давньої частини храму місцями також збереглися оригінальні фрески кінця ХІ – початку ХІІ ст. (близько 80 кв.м). Однак про їхню наявність протягом тривалого часу було невідомо. Виявлення фрески “Чудесний лов риби” стало свого часу справжньою сенсацією.
Мікромініатюри Миколи Сядристого
Незмінно з часу її відкриття у 1977 р. виставка захоплює поціновувачів високого ювелірного ремесла, філософії безмежних можливостей людини, яку сповідує видатний митець, народний художник України Микола Сергійович Сядристий. До уваги відвідувачів – низка унікальних мініатюрних витворів, кожен з яких створений за власною, неповторною технологією.
Князі Острозькі: європейський вимір української історії
Протягом тривалого часу князі Острозькі активно впливали на суспільно-політичні, релігійні, культурні процеси на теренах сучасної України та сусідніх держав.
На виставці представлено пам’ятки XV–ХХ століть – лицарські обладунки, зброю XVI–XVII ст. (мечі, шаблі, гармата), церковні старожитності, стародруки Острозької друкарні, картини, гравюри, старовинні документи. Серед експонатів – знаменита «Острозька Біблія» кінця XVI століття.
До уваги відвідувачів репродукція картини XVI ст. «Битва під Оршею» – одного з найкращих батальних полотен доби Відродження, створеного невідомим учасником битви, учнем художника Лукаса Кранаха Старшого (оригінал в Національному музеї у Варшаві). У цій битві 1514 року об’єднаним військом литовців, поляків, українців і білорусів під командуванням князя Костянтина Острозького було розгромлене 40-тисячне військо Московської держави.
У Великій лаврській дзвіниці для відвідувачів діє соціальний проект “Відеостіна”, який дозволяє оглянути Києво-Печерську лавру з висоти пташиного польоту у режимі онлайн, не піднімаючись наверх сходами. Це сучасний технічний комплекс із чотирьох 55-дюймових моніторів, розміщених на першому ярусі, а також чотирьох камер з 45-кратним збільшенням, встановлених на четвертому ярусі дзвіниці. За допомогою пульта управління можна скерувати камери, запрограмувавши напрямок руху (схід, захід, південь, північ) та ознайомитися з архітектурним комплексом Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника у цілому і його пам’ятками зокрема, помилуватися мальовничими краєвидами Києва.
ІСТОРІЯ ВЕЛИКОЇ ПЕЧЕРСЬКОЇ ЦЕРКВИ